tirsdag den 18. maj 2010

Benoni

1.e4, e6 2.d4, c5 3. Lb5+, Ld7 4.Lxd7+, Sxd7. Sort stiller sig op i en benoni, og hvid bytter den vigtige hvidfeltede løber af. Jeg tænker, har han ikke lige givet sit bedste våben væk? Med det samme beslutter jeg mig for, at sort i det mindste spiller lige op med hvid nu. Hvid har ladet sit første-træk gå til spilde, og han har ikke længere den samme slagkraft. Jeg er ved at lære de positionelle træk de to skakspillere kan gøre overfor hinanden. Jeg fornemmer at det kunne kaldes skak efter principper, som fx, hvid skal bruge begge sine løbere i sit angreb mod sort der spiller benoni. Når der er mulighed i en åbning for at sætte sig på modstanderen, hvorfor så ikke gøre det? Jeg forventer snarest at gøre mig flere erfaringer med benoni, og jeg vil med glæde poste dem her til siden, for at jeg ikke er den eneste der skal gøre brug af mine opdagelser. Vel og mærke opdagelser, der allerede er blevet opdaget, men som jeg ikke kender noget til overhovedet.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar