mandag den 6. september 2010

Filosofistuderende

Som nystartet suppleringsstuderende på filosofi griber jeg tingene an således:
Jeg vil læse Louis Pojmans 'Classics of Philosophy' som vi bliver bedt om. Jeg vil læse (forhåbentligt) hver en side i bogen, få det hele med slubre primærteksterne i mig fordi de forhåbentligt er så gode så gode, og jeg vil læse det hele to gange, så jeg reflekterer grundigt over teksterne før og efter undervisningen. Det lyder som det skal.

Herefter vil jeg supplere med 'Tankens Magt' der er et idehistorisk oversigtsværk der kronologisk følger historien fra antikken til det 21. århundrede. Den er udemærket, korrtfattet og pædagogisk skrevet og trykt med klare vendinger og store bogstaver.
Der hvor jeg regner med at få noget ud af denne uden-/indenoms-læsning, er der hvor jeg går i gang med Bertrand Russels 'History of Western Philospohy', hvilken jeg (forhåbentligt) også vil have energi og tid til at læse op igennem undervisningsforløbet. I morgen, under eller efter undervisningen (man kunne jo forestille sig at jeg var grundigt inde i Heraklit og Parmenides allerede inden forelæsningsstart) vil jeg give et billede af, hvorom jeg forventer denne balstyriske læseplans videre udfoldelse og overlevelse. So far so good!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar