mandag den 15. november 2010

Forsinket november-ritual

Jeg betragtede en pottemager i sit værksted
Så mesteren med foden på hjulet.
Uden blusel lavede han en kandes tud og hank
Af en konges hoved og en tiggers hånd.
(fra "Ruba'iyat" af Omar Khayyam og som indledning til Henrik Nordbrandts 'Håndens skælven i november' 1986)

Og endelig blev det november, en af de mørkeste måneder i året; men også en af de mest interessante, brutale og behjælpelige måneder (for den stærke vel og mærke, den der trodser regnen i mørket. Hvert år, når det bliver november, finder jeg den lille lilla digtsamling frem fra hylden og giver mig til at læse de zentensiske fir-liniede digte, der med spartansk snilde ikke umiddelbart giver meget fra sig, men som alligevel, når man kigger efter, indeholder stemninger af varme, kulde og uforklarlige fremmede fænomener. Jeg vil ikke sige, at jeg nogensinde har forstået digtene; og jeg vil reprojicere ved at sige, at de for guds skyld heller ikke skal forstås - det ville være synd for poesien. Se bare her!

12
Hvis noget er noget, og intet er intet
kan der ikke være noget, der er næsten intet.
Dog er der en bleg novembersol, der skinner
på en ølkapsel udenfor den mossede kirkegårdsmur.
- Håndens skælven i november, 1986, Henrik Nordbrandt

Ingen kommentarer:

Send en kommentar