søndag den 16. januar 2011

Jeg sidder med en læseforstyrrelse

En læseforstyrrelse, jeg sidder med en læseforstyrrelse for fødderne, jeg fletter mig selv ind i en læseforstyrrelse.

Jeg læser Klougart, Paul de Man, Mikkel Thykier, Fernando Báez og René Jean Jensen blandt flere - Passage, Standart, Jazzspecial og Lokalavisen. Noget må vige for en hel lørdag som fritidshåndværker, hvor jeg sover og læser, sover og læser i bussen på vej hjem gennem mørket, den sidste bus, den sidste chance for endnu en dag, denne søndag...

Jeg læser lidt her og der, forsøger at begrave mig, men i flere forskellige lag hopper jeg fra platform til platform og dykker ned i bunker af ord, afskærmet af bogforbindinger.

Bøger bløder sjældent igennem, sjældent skal de have skiftet omslaget og sjældent kan man se, hvem de er indeni, ved kun at se udenpå. Tapetet simulerer meningsløst en belæsthed, fordi det er mange bøger, vel og mærke mange indbundne bøger, gul, grøn, lilla, gul, rød og rød igen. Som regel kan man læse titlen, man aldrig årstallet. Altid forfatteren, og af og til forlaget. Man bliver sjældent klogere af indbundne bøger, bogtapet, en liste af titler og forfattere og af og til forlag, den kommer mansjældent langt med. Derfor læser jeg indeni bøgerne, selvom der er så mange...

Ingen kommentarer:

Send en kommentar