torsdag den 24. februar 2011

Nydeligt eksemplar - Skakparti

I forbindelse med den forrige blog-post 'Eksistentialistisk offensiv', er der pludselig dukket et parti op, som udemærket viser angrebets dybe betydning. Jeg spiller hvid, vi er havnet i en siciliansk, og jeg spiller mere eller mindre sløset, da jeg beslutter mig for at angribe på kongefløjen. h-bonden skulle have slået min modstanders stilling i stykker, inden han nåede frem til det dødbringende angreb imod min konge, der uden skrubler var blevet rokeret ud i dronninge-siden.



På en eller anden måde får jeg undveget angrebets skarpeste varianter, og så slår han min bonde på e4 for sent, overser en løberskak på h6 og senere et lille mellemtræk, der truer tårnet. Lukningen af partiet til hans resignering, syntes jeg selv, var ret genial. Da han giver op står han med mulighederne: bonde slår c3 (Lxc3+, Kd6 og så hænger løberen på f6, eller Lg7, da der trues med mat med hvids Lf4. Der spilles dog alligevel Lf4 og kongen kommer til at hænge i en afdækker eller noget der er værre...!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar