mandag den 30. august 2010

Efter nu at have læst mig lidt rundt på diverse blogs, dette uden rigtig at være kommet videre end at give Lars Bukdahl en kort bemærkning (Poesiens Solcenter) ang. hans oplæsning i forbindelse med åbning af Poesiens hus i storbyen København, at have oplevet en ubeskrivelig glæde over nyudkomne Dan Turell-frimærker med citater, kastet en kommentar ang. litteraturdebatten i Norge - biografisme vs samfundskritik - og nu at kunne konstatere at internettet er stort og uigennemlæseligt og fyldt af ubrugeligheder. Jeg har dog under alle omstændigheder haft en god morgen, en lille smule irriteret over ikke at være bosat i poesiens By, men genopstået (over Kristeligt Dagblads (jeg hænger på denne avis i fire uger gratis) 'Bøger og Kultur') ved en kop hjemmelavet syrlig kaffe, sort som bare fanden!
Ved siden af læser jeg Kerouacs 'Big Sur' og Schnacks 'Around the World', studierne er på vej til at blive genoptaget og en ny travl hverdag er snart etableret. Der er mange ting at tage sig til i Verden. Der er et utælleligt antal ting og endnu flere ord i Verden at forholde sig aktivt til, og derfor kan det konstateres at det ville være klogest at lade de fleste ting gå hen over hovedet på en, for man er nnu kun et menneske, intet andet. Livet er kort, som man siger; livet er en floskel, som man tænker hver eneste søndag på vej ud over sengehesten.
I søndags stillede jeg mig selv spørgsmålet 'Hvad er kreativitet og inspiration i Verden?' Jeg måtte fastslå, at Verden som fænomen for de fleste bl.a. er en hel del lyde og syn. Syn er lys, lys er påvirkning og påvirkning er lyd (ren logik). I alle tilfælde er det svært at befinde sig i Verden som menneske uden at lade sig berøre af denne fænomenologiske Verden af lyd og lys (mørket er fravær af lys). ( Jeg prøver febrilsk at overtale frisk luft til at komme ind gennem lejlighedens åbne vinduer, men imod alle naturlove synes det umuligt) Og et er at være uden at være påvirket, noget andet er, at være til påvirket af Verden og så samtidig agere, kontrollere, navigere omkring i Verden som noget andet end bare lyd og lys.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar