mandag den 2. august 2010

Meditation

Uklarheder, klart! Ja, klart: Uklarheder i teksten.

En kort rettelse i det forrige indlæg. Charles Emersons indlæg hedder "Post with gravity". Læs manden. Han tænker og skriver, tegner illustrativt. Jeg tror han kunne være en af de gode.

Onsdag rejser jeg til England for at meditere i ti dage. Det er ikke med min gode vilje, at jeg giver denne meddelelse, men i mine forsøg på at blive en ægte blogger i meningsløs forstand, tror jeg, at jeg bliver nødt til at give en lille smule af min privatsfære. Som sagt gør jeg det ikke med min gode vilje, jeg er af den overbevisning, at den slags er unødvendigt og ikke mindst irrelevant og uinteressant læsning. Men på sfærens præmisser indlader jeg mig i spillet for at holde chancen for at finde min første læser i live.

Meditationen er på sin vis en kerne i mit livskredsløb, dog uden at jeg er aktiv. Mine forhåbninger efter kurset er at holde meditationen ved lige. Jeg vil meditere mindst én time om dagen. Overbevisningen skal være, at det er næsten lige så godt at meditere som det er at sove. Selvom meditationen bl.a. er en direkte kamp mod søvnen (sover man kan man ikke bevæge sig videre på meditationens vej), ligner den meditative tilstand alligevel søvntilstanden meget. Om den første Buddha, Siddharta, siger myten, at han sad under piletræet indtil han opnåede nirvana, hvilket var meget længe. Mens han sad, døde han næsten, han sov ikke på noget tidspunkt. Specielt i morgentimerne, lige efter at man er trådt ud af søvnen, sidder man på måtten og kæmper (oftest forgæves) med Ole Lukøje.
Som sagt er jeg ikke i aktiv meditation og har ikke været det længe siden det sidste kursus, men alligevel bruger jeg det i min hverdag på den måde, at jeg ved hvordan mit sind fungerer eller agerer, hvilket giver mig en vished omkring mine fortabte forsøg på at genvinde føringen i mit livs førelse. Selvom det er længe siden, er min koncentrationsevne stadig bedre end den var engang.

Meditation er en romantiseret beskæftigelse her i vesten. De færreste er ikke klar over, hvad det egentlig indebærer at meditere. Alligevel er der i den almindelige folkevidens indholdskartotek (dobbelt-ord?) en vished om, hvordan man mediterer, hvor meditation stammer fra, ideen er at det er en art religiøs beskæftigelse og at man skal sidde i skrædderstilling med lukkede øjne, opadvendte håndflader dannende en cirkel med tommel- og pegefingeren. Dog, på trods af opfattelsen af meditation som en harmoniserende praksis, er udbredelsen af meditation eller mediterende lille. Der er simpelthen ikke plads til så langsomme og i grunden nydelses-

Ingen kommentarer:

Send en kommentar