tirsdag den 31. august 2010

Badge Jonathan Jones on Art Blog

Glowing praise in the dark for digital books

The newest technology has revived old habits of reading. Just switch the lights off late at night and turn the virtual pages of a spooky gothic tale for an illuminating experience

woman reading book

Are you sitting comfortably? You won't need the light of a fire to help you read if you have a well-lit iBook. Photograph: Corbis

Det ser ud som om Apple endelig har slået den almindelige virtuelt virkelige bog ihjel med et touch-pad. I the Guardian skrives der følgende om at læse på Apples iBook:

"
You want to turn the page and see more – so you do just that, physically flicking over a virtual sheet of paper with the tactile technology that makes the iPad so easy to use. Fans of the rival digital book reader, Amazon's Kindle, which is controlled with buttons, deny that Apple's touch-sensitive science makes a difference.

But for me it makes all the difference in the world. Reading a book in this way feels right."

Desværre skinner virkeligheden lige så let igennem overfladen i denne artikel, som en iBook gør gennem din mørklagte uhygggelige stue. "Reading a book in this way feels right" bvadr, hvad er det for noget at skrive? Efter jeg har læst denne flødeskummede kop iMacPodBook, er jeg ikke længere i tvivl om, at bogen nok skal overleve de næste tusind år. Hvis der er noget en iBook i mørket ikke gør, så er det er genkalde gamle minder fra da man var lille og fik læst grusomme fortællinger højt i en mørk skov. Faktisk minder de associationer jeg får lige nu om gode gamle 'tv-pejs'.

Forestil dig Bukdahls 'Formel for nydelse: I møntvasken med 4 mini-chokolademuffins og en flaske hyldeblomstsaft fra Emmery's og en iBook.' Desværre tabte han sin iBook på vej ind i vaskeriet, og med et forsvinder idyllen fordi harddisken har fået en defekt. Der er ikke en rids at finde på det splinternye apparat, end ikke har forsiden fået en skramme, der mangler ingen bogstaver, ingen sider, der mangler ingenting, men maskinen vil ikke starte og det kommer til at koste forsendelse at få den reparation, der vil tage imellem to og tolv uger. Imellemtiden er hr.Bukdahl nødt til at læse bøger indtil iBooken er tilbage igen.

Jeg tror ikke jeg får en iBook lige foreløbig, simpelthen fordi de er så dyre, og så fordi jeg elsker at læse de bøger jeg hver dag drager rundt med i min taske.

http://www.guardian.co.uk/artanddesign/jonathanjonesblog/2010/aug/30/glowing-praise-digital-books

Ingen kommentarer:

Send en kommentar